Následující kapitola : STÁTNÍ MAPOVÁ DÍLA V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ
2.5.3. Rozšířená realita
autor - Mgr. Ida Sou?ková Olšová
Po celou svou dosavadní existenci se lidstvo st?etává s mimo?ádnými událostmi a krizovými situacemi, které ohrožují životy a zdraví lidí, jejich majetek nebo životní prost?edí. Lidská spole?nost se snaží vzniku t?chto událostí zabránit, p?ípadn? minimalizovat jejich následky na p?ijatelnou míru. V závislosti na stupni svého vývoje proto buduje r?zn? ú?inné ochranné a obranné mechanismy. Významným prvkem krizového ?ízení je využití nejmodern?jší za?ízení a práv? rozší?ená realita je jedním z nich.
S rozší?enou realitou (augmented reality - AR) se b?žn? setkává každý z nás - obraz reálného sv?ta je dopl?ován po?íta?em vytvo?enými informacemi (?asový údaj a stav utkání p?i sportovních p?enosech, jména moderátor?, relace o po?así s údaji o teplot?, frontálními systémy apod.). AR lze definovat následovn?:
- v reálném prost?edí kombinuje reálné a virtuální objekty,
- je interaktivní,
- pracuje v reálném ?ase.
Pokud bychom m?li stanovit za?azení AR do škály, jejíž jeden konec p?edstavuje skute?ná realita a na opa?né stran? je realita virtuální, AR se nachází blíž ke skute?né realit? (Miligram 94).
Obr.5.1:Schéma spojitosti reáln?-virtuálního prost?edí
Po?átky vývoje AR systém? spadají do poloviny 60. let dvacátého století, kdy Ivan Sutherland sestavil první HMD/HWD (Head Mounted Display/Head Worn Display ?ili displeje upevn?né k hlav?) s pr?hledným displejem a jeho prost?ednictvím zobrazil jednoduchý drát?ný model krychle kombinovaný s obrazem reálného sv?ta. Sutherlandovi následovníci navrhovali podobná za?ízení, zejména s cílem zobrazit trojrozm?rné (3D) objekty v kontextu reálného sv?ta pro aplikace jako medicína, opravy za?ízení nebo personální informa?ní systém. P?estože tato za?ízení poskytovala intuitivní metodu pro zobrazení 3D dat, byla pro n? typická nízká podpora vyšší úrovn? interakce, jako nap?íklad vytvá?ení nebo modifikace obsahu rozší?ené reality.
Samotný termín augmented reality byl poprvé použit za?átkem devadesátých let, když Tom Caudell a David Mizell hledali pro firmu Boxing zp?sob, jak rozvrhnout na podlahu továrny diagramy a zna?ky navigující pracovníky firmy. Ve spojení s po?íta?i se pojem AR objevuje v roce 1993.
Na rozdíl od virtuální reality, kdy se ?lov?k pomocí po?íta?? stává sou?ástí um?le vytvo?eného sv?ta, rozší?ená realita využívá po?íta?e k za?len?ní virtuálních objekt? do reálného sv?ta. P?i budování AR systému je nejd?ležit?jší ?ešení otázky, jak kombinovat reálné a virtuální prost?edí. K dispozici je n?kolik variant (vzhledem k tomu, že neexistují obecn? používané ?eské názvy, jsou použity názvy originální):
- Head-Mounted Display/ Head-worn displays
- Optické see-trough
- Video see-trough
- Virtual Retinal Systems
- Monitor-AR-Systems
- Direct Projection
Mezi nejd?ležit?jší pat?í optické a video see-through technologie.
Následující kapitola : STÁTNÍ MAPOVÁ DÍLA V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ