Předcházející kapitola : MEN DLEK NA STAR MAP
Následující kapitola : VYETEN SPOLEHLIVOSTI A PESNOSTI ZKRESU OBSAHU NA STARCH MAPCH

4.2.6. MĚŘENÍ VODOROVNÝCH ÚHLŮ NA STARÉ MAPĚ

Způsob zjišťování spolehlivosti vodorovných úhlů je založen na porovnání úhlů obrazů vybraných lokalit na staré mapě a odpovídajících obrazů na novodobé mapě.

Při zjišťování velikosti úhlových odchylek postupujeme tak, že si zvolíme určitý počet sídel, která spojíme vzdušnou čarou s námi zvoleným výchozím bodem (může být i centrální). Tím vzniká u každého sídla jedno rameno úhlu. Druhé rameno vzniká proložením severojižního směru výchozím (resp. centrálním) bodem. Tuto operaci provedeme jak na staré, tak i na novodobé mapě. Odchylky úhlů, které vyplývají ze vzájemného srovnání odpovídajících si směrů vyjadřujeme buď v úhlových jednotkách nebo procentech, numericky nebo graficky.

Měřením úhlů na mapách lze získat i informaci o poloze bodů na staré mapě vůči skutečnosti:

- Příklad měření vodorovných úhlů na dvou Fabriciových mapách Moravy (FMM 1569 a FMM 1575). K vyšetření úhlové přesnosti bylo vybráno 11 sídel, za výchozí bod se severním ramenem počátku úhlu bylo zvoleno dvanácté Brno, odchylky obou FMM jsou úhlu u každé dvojice sídel na starých mapách vůči úhlu stejné dvojice sídel na topografické mapě v měřítku 1: 500 000, celková úhlová odchylka je pouze mezi starými mapami FMM 1569 a FMM 1575.

dvojice sídel topogr. mapa FMM 1569 odchylka FMM 1575 odchylka celková
úhel úhel úhel odchylka
Brno - Olomouc 47°20' 30°14' -17°06' 27°38' -19°42' -2°36'
Brno - Opava 47°42' 39°14' - 8°28' 37°26' -10°16' -1°48'
Brno - Ostrava 58°41' 53°17' - 5°24' 51°02' - 7°39' -2°15'
Brno - Kroměříž 78°07' 65°04' -13°03' 63°43' -14°28' -1°25'
Brno - Uherský Brod 103°14' 88°44' -14°30' 88°28' -14°46' -0°16'
Brno - Břeclav 155°26' 129°52' -25°34' 129°47' -25°39' -0°05'
Brno - Znojmo 228°04' 205°55' -22°09' 209°42' -18°22' +3°47'
Brno - Třebíč 275°24' 256°19' -19°05' 261°11' -14°13' +4°52'
Brno - Jihlava 287°49' 267°29' -20°20' 166°56' -20°53' -0°33'
Brno - Boskovice 7°44' 339°23' -26°21' 337°19' -30°25' -4°04'
Brno - Šumperk 17°01' 359°44' -17°17' 358°01' -19°00' -1°43'

Průměrná odchylka z měřených sídel u FMM 1569 je vůči topografické mapě -17°12', průměrná úhlová odchylka u FMM 1575 vůči topografické mapě je -17°46'. To znamená, že průměrná úhlová odchylka mezi oběmi starými mapami FMM je pouze 0° 34', čili značná podobnost v kresbě obsahu obou starých map. Nejmenší úhlová odchylka mezi FMM 1569 a FMM 1575 je u ramene Brno - Břeclav, a to pouhých 0°05'; ovšem vzhledem k topografické mapě je úhlová odchylka druhá největší, a to u FMM 1569 -25°34' a u FMM 1575 -25°39'. U obou FMM největší odchylka připadá pro úhel vymezený ramenem Brno - Boskovice, a to u FMM 1575 dokonce odchylkou -30°25', nejmenší u ramene Brno - Ostrava, a to u FMM 1569 pouze odchylkou - 5°24'.

Z těchto vodorovných úhlů na starých mapách FMM 1569 a FMM 1575 a jejich odchylek vůči novodobé topografické mapě nelze usuzovat na úhlové stočení starých map vůči severnímu směru. Pro další závěry je nutné ještě porovnání zjištěných úhlových hodnot a odchylek s kvaziekvideformátami.



Předcházející kapitola : MEN DLEK NA STAR MAP
Následující kapitola : VYETEN SPOLEHLIVOSTI A PESNOSTI ZKRESU OBSAHU NA STARCH MAPCH


Multimediální učebnice Dějin kartografie
© Obsah: M. Drápela, Z. Stachoň, K. Tajovská
© Design: Z. Podhrázský, Z. Stachoň
Geografický ústav PřF MU Brno, Kotlářská 2, Brno 611 37, Tel. (+420) 549 49 4925