Následující kapitola : VYETEN SPOLEHLIVOSTI A PESNOSTI ZKRESU OBSAHU NA STARCH MAPCH
4.2.6. MĚŘENÍ VODOROVNÝCH ÚHLŮ NA STARÉ MAPĚ
Způsob zjišťování spolehlivosti vodorovných úhlů je založen na porovnání úhlů obrazů vybraných lokalit na staré mapě a odpovídajících obrazů na novodobé mapě.
Při zjišťování velikosti úhlových odchylek postupujeme tak, že si zvolíme určitý počet sídel, která spojíme vzdušnou čarou s námi zvoleným výchozím bodem (může být i centrální). Tím vzniká u každého sídla jedno rameno úhlu. Druhé rameno vzniká proložením severojižního směru výchozím (resp. centrálním) bodem. Tuto operaci provedeme jak na staré, tak i na novodobé mapě. Odchylky úhlů, které vyplývají ze vzájemného srovnání odpovídajících si směrů vyjadřujeme buď v úhlových jednotkách nebo procentech, numericky nebo graficky.
Měřením úhlů na mapách lze získat i informaci o poloze bodů na staré mapě vůči skutečnosti:
- Příklad měření vodorovných úhlů na dvou Fabriciových mapách Moravy (FMM 1569 a FMM 1575). K vyšetření úhlové přesnosti bylo vybráno 11 sídel, za výchozí bod se severním ramenem počátku úhlu bylo zvoleno dvanácté Brno, odchylky obou FMM jsou úhlu u každé dvojice sídel na starých mapách vůči úhlu stejné dvojice sídel na topografické mapě v měřítku 1: 500 000, celková úhlová odchylka je pouze mezi starými mapami FMM 1569 a FMM 1575.
dvojice sídel | topogr. mapa | FMM 1569 | odchylka | FMM 1575 | odchylka | celková |
úhel | úhel | úhel | odchylka | |||
Brno - Olomouc | 47°20' | 30°14' | -17°06' | 27°38' | -19°42' | -2°36' |
Brno - Opava | 47°42' | 39°14' | - 8°28' | 37°26' | -10°16' | -1°48' |
Brno - Ostrava | 58°41' | 53°17' | - 5°24' | 51°02' | - 7°39' | -2°15' |
Brno - Kroměříž | 78°07' | 65°04' | -13°03' | 63°43' | -14°28' | -1°25' |
Brno - Uherský Brod | 103°14' | 88°44' | -14°30' | 88°28' | -14°46' | -0°16' |
Brno - Břeclav | 155°26' | 129°52' | -25°34' | 129°47' | -25°39' | -0°05' |
Brno - Znojmo | 228°04' | 205°55' | -22°09' | 209°42' | -18°22' | +3°47' |
Brno - Třebíč | 275°24' | 256°19' | -19°05' | 261°11' | -14°13' | +4°52' |
Brno - Jihlava | 287°49' | 267°29' | -20°20' | 166°56' | -20°53' | -0°33' |
Brno - Boskovice | 7°44' | 339°23' | -26°21' | 337°19' | -30°25' | -4°04' |
Brno - Šumperk | 17°01' | 359°44' | -17°17' | 358°01' | -19°00' | -1°43' |
Průměrná odchylka z měřených sídel u FMM 1569 je vůči topografické mapě -17°12', průměrná úhlová odchylka u FMM 1575 vůči topografické mapě je -17°46'. To znamená, že průměrná úhlová odchylka mezi oběmi starými mapami FMM je pouze 0° 34', čili značná podobnost v kresbě obsahu obou starých map. Nejmenší úhlová odchylka mezi FMM 1569 a FMM 1575 je u ramene Brno - Břeclav, a to pouhých 0°05'; ovšem vzhledem k topografické mapě je úhlová odchylka druhá největší, a to u FMM 1569 -25°34' a u FMM 1575 -25°39'. U obou FMM největší odchylka připadá pro úhel vymezený ramenem Brno - Boskovice, a to u FMM 1575 dokonce odchylkou -30°25', nejmenší u ramene Brno - Ostrava, a to u FMM 1569 pouze odchylkou - 5°24'.
Z těchto vodorovných úhlů na starých mapách FMM 1569 a FMM 1575 a jejich odchylek vůči novodobé topografické mapě nelze usuzovat na úhlové stočení starých map vůči severnímu směru. Pro další závěry je nutné ještě porovnání zjištěných úhlových hodnot a odchylek s kvaziekvideformátami.
Předcházející kapitola : MEN DLEK NA STAR MAP
Následující kapitola : VYETEN SPOLEHLIVOSTI A PESNOSTI ZKRESU OBSAHU NA STARCH MAPCH