1. KARTOGRAFIE
Tato multimediální učebnice "Kartografie a geoinformatika" byla zpracována v rámci projektu FRVŠ 1334/2005 a bude postupně doplňována a upřesňována. Důvodem ke vzniku tohoto učebního textu je skutečnost, že v současné době patří k hlavním učebním materiálům především materiály již částečně zastaralé vydané především v 80. letech. Jde o kartografické učebnice, jež jsou dnes pouze v knihovnách v několika málo výtiscích a pro většinu studentů tedy obtížně dostupné. Dalším zdrojem informací jsou monografická vysokoškolská skripta na téma Geografické informační systémy vydaných na ostatních vysokých školách s rozdílnou kvalitou i záběrem probírané látky, často sepsané nekartografy.
V zahraničí dnes již existuje celá řada učebnic (i elektronických) zabývajících se touto problematikou a spojující zásady kartografické vizualizace s využitím GIS (moderních elektronických systému pro ukládání, správu a analýzu geoprostorových dat).
Klasická kartografie se tak dnes ocitá na dalším mezníku svého vývoje, kdy je chápána jako vědní disciplína, jež svým obsahem stojí na rozhraní technických, přírodních i společenských věd a snaží se tento multidisciplinární charakter uplatnit v mnoha oborech. Svým propojením právě s geoinformačními technologiemi vytváří velice silný nástroj pro podporu rozhodování v krizových situacích, při modelování krajiny, analýzy současného stavu a prognóz do budoucnosti. Uplatnění najde všude, kde je potřeba nějakým způsobem vizualizovat informace o prostorovém uspořádání (geoprostorové informace). Z tohoto důvodu je nanejvýš vhodné, aby již od začátku byla ve výuce zahrnuta tato variabilita vědního oboru kartografie (včetně kognitivního přístupu a individualizace) a studenti se naučili využívat všechny její možnosti (ne pouze klasickou kartografii, tak jak ji známe).